ابعاد ساختاری بانک کشاورزی
ساختار سازمانی و ابعاد ساختار سازمان
یک سازمان مرزهای نسبتاً مشخصی دارد تا بتوان اعضاء را از غیر اعضاء باز شناخت. مشخص شدن چنین مرزهایی از طریق انعقاد قراردادهای رسمی یا غیر رسمی بین اعضاء و سازمان صورت می گیرد. ساختار سازمان تصریح می کند که وظایف چگونه تخصیص داده شوند، چه شخصی به چه کسی گزارش دهد و ساز و کارهای هماهنگی رسمی و همچنین الگوهای تعاملی سازمان که باید رعایت شوند کدامند؟(رابینز، 1378: 12-22). ساختار سازمانی روابط حاکم بر مشاغل، سیستمها و فرایندهای عملیاتی، و افراد و گروههایی است کــه بــرای نیل به هــدف مشترکی تـلاش میکنند (Barney & Griffin, 1992: 315).
ساختار نشاندهنده کسانی است که مسؤول سرپرستی هستند و مدیران را به کارکنانی که باید از آنها دستور دریافت کنند معرفی میکند. از دیگر کاربردهای ساختار برای سازمانها، کمک به تسهیل جریان اطلاعاتی اسـت (Arnold & Feldman, 1986: 241). یک ساخـــتار سازمانی مناسب تــوان تسریـع و تسهــیل در تصمیمگیری و واکنش مناسب نسبت به محیط و چالشهای آن را ایجاد میکند (Daft, 1991: 210).
ساختار سازمانی تعیین کننده روابط رسمی گزارشگری در سازمان است و نشان دهنده سطوحی است که در سلسله مراتب اداری وجود دارد و نیز حیطه کنترل مدیران یا سرپرستان را مشخص میکند. همچنین ساختار سازمانی تعیین کننده افرادی است که به صورت گروهی در دوایر مختلف کار میکنند و گروهبندی یا تقسیمبندی دوایری است که در کل سازمان وجود دارند. علاوه بر این ساختار سازمان در برگیرنده طرح سیستمهایی است که بوسیله آنها فعالیتهای همه دوایر هماهنگ و یکپارچه میگردد و در نتیجه سیستم ارتباط مؤثر در سازمان تضمین خواهد شد (دفت، 1377: 34). در ادبیات سازمان و مدیریت معمولاً سه بعد اصلی برای ساختار سازمانی در نظر گرفته میشوند که شامل پیچیدگی، رسمیت و تمرکز هستند. هر چند این اجزاء به عنوان ابعاد اصلی ساختار سازمانی شناخته شدهاند ولی نمیتوان آنها را جهانشمول فرض کرد؛
پیچیدگی[complexity]: پیچیدگی نشاندهنده میزان تفکیکی است که در سازمان وجود دارد (رابینز، 1378: 81). و بر اساس میزان تخصصی کردن مشاغل در داخل سازمان اندازهگیری میشود ( Fry & Slocum, 1984: 226). همچنین ممکن است بوسیله تعداد مکانهایی که کار در آنجا می شود، تعداد مشاغلی که انجام میشود و تعداد سلسله مراتبی که وجود دارند، تعریف و اندازهگیری شود. افزایش پیچیدگی در سازمان باعث افزایش مشکلات کنترل و هماهنگی میشود (Damanpour, 1996: 694-5). پیچیـدگی سازمان از عــدم اطمینانی که در محیط وجود دارد ناشی میشود. محیطهای پیچیده و متغیر موجب افزایش در عدم اطمینان محیطی شده و بدین ترتیب سازمان برای تطبیق با این افزایش پیچیدگی و تنوع در محیط، میزان پیچیدگی درونی خود را افزایش میدهد. سازمانی بسیار پیچیده خوانده میشود که دارای تعداد سطوح سلسله مراتب زیاد، و حیطه نظارت گسترده بوده و از نظر جغرافیایی پراکندگی بالایی داشته باشد Robbins 1987, 56-63)).
رسمیت[formalization]: دومین جزء ساختار سازمانی رسمیت است. رسمیت نشانگر میزان مکتوب بودن، تنوع مقررات، قوانین، رویهها، و شیوه ارتباطات در سازمان است (Marsh and Mannari 1981,50). اهمیت رسمیت به عنوان یکی از ابعاد ساختار سازمانی تا حدی است که عدهای ساختار سازمانی را چارچوب سازمان، مقررات، ابزار کنترل و رویههای انجام کار می دانند (Willmott 1981,427). شواهد موجود تائید کننده این امر است است که در سازمانهای بزرگ میزان رسمیت بیشتری وجود دارد و دلیل آن لزوم کنترل تعداد زیادی از ادارات و افراد از طریق مقررات، قوانین، روشها و بخشنامهها میباشد. استفاده از قوانین و مقررات امکان کنترل بر تمامی امور سازمان را برای مدیران عالی فراهم میکند. (دفت، 1377، ص285). افزایش رسمیت در سازمان با هدف کاهش تنوع و تسهیل هماهنگی صورت میگیرد. میزان رسمیت بالا ابهام را از بین میبرد ولــی در مقابل اختیــار تصمیمگیری و اعمال نظر شخصی را از افراد سلب میکند (Fredrickson, 1986: 283).
تمرکز[centralization]: تمرکز به میزان سختگیری سازمان در اتخاذ تصمیمات و ارزیابی فعالیتها به صورت متمرکزIbid, 282)) اشاره دارد. بُعد تمــرکز تعیین کننده اشخاصی است که در سازمان از حق تصمــیم گــیری برخوردارند (Fry & Slocum 1984: 225). در یک سازمان متمرکز مدیران ارشد و آنانی که در رأس سازمان هستند از حق تصمیمگیری برخوردارند. در سازمانهای غیر متمرکز همین تصمیمات در سطوح پایینتر اتخاذ میشوند (دفت، 1377: 286-285). از جایی که توانایی مدیر در گردآوری و پردازش اطلاعات محدود بوده و وجود اطلاعات بیش از حد باعث ایجاد سردرگمی در تصمیمات میشود، اتخاذ برخی از تصمیمات باید توسط دیگران انجام گیرد. بدین ترتیب اختیار تصمیمگیری در کل سازمان پخش شده و عدم تمرکز به وجود میآید. عدم تمرکز امکان مشارکت افراد در تصمیم گیری را فراهم ساخته و باعث تقویــت تــوان تصمیمگیری مدیران در سطوح سازمانی پائینتر میشود. در زمینه اثربخشی تصمیمات اتخاذ شده در سازمان نمیتوان به صورت مطلق رای به برتری عدم تمرکز بر تمرکز داد، زیرا مزایا و معایب تمرکز و عدمتمرکز در سازمان بستگی به موقعیت خاص مساله دارد (Robbins, 1987: 73-78).
نتیجه :
تصمیم گیری ها در سطح مدیران عالی سازمان گرفته می شود البته با ایجاد سیستم پیشنهادات ، همه کارکنان سازمان می توانند در فرایند تصمیم گیری سازمان نقش داشته باشند اما در کل سازمان داری تمرکز می باشد.
از آنجاییکه کارها و وظایف تقریبا تخصصی می باشد و سلسله مراتب و قوانین ، مقررات و رویه ها هم در سازمان حاکم می باشد سازمان دارای پیچیدگی کم و رسمیت زیاد می باشد.
بانک کشاورزی دارای تمرکز زیاد، رسمیت زیاد، پیچیدگی کم و تخصص نرمال می باشد.
با سلام .مقالتون عالیه.